کد مطلب:39822
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:30
به چه دليل در فرهنگ اسلامي، به غيرمسلماني كه در نبرد با دشمنان خدا كشته مي شود، شهيد اطلاق نمي گردد؟
هر فرهنگي، معيارها و قانون هاي خاصّ خود را دارد، و واژه ها نيز بر همين اساس، استعمال مي شوند. مثلا همين لغت شهيد از چنين بار فرهنگي برخوردار است.
از آنجا كه كار دين، انقلاب در انگيزه ها بوده است، پس بهترين انگيزه براي كارها و نيز، شرط قبولي اعمال را همين ايمان به خدا دانسته است. در قرآن آمده است:«من عمل صالحاً من ذكر او انثي و هو مؤمن فلنحيينّه حيوة طيّبه;(1) هر مرد و زني كه عملي نيكو انجام دهد و(به شرط آنكه) مؤمن باشد، به او زندگي طيب عطا مي كنيم».
و اين روشن است كه كار با هدف و انگيزه برتر، است. و امّا شهيد كسي كه به خويشتن
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره نحل، آيه 97.
ـ1883ـ
حتي غسل ندارد(2) و با لباس خويش به خاك سپرده مي شود. البته در ديدگاه وسيع قرآن، نيكوكاران با بدكاران مساوي نيستند، امّا هر عملي با ميزان هاي ويژه سنجيده مي شود.
(بخش پاسخ به سؤالات )
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره توبه، آيه 111.
2 - اگر در معركه جنگ شهيد شود.
ـ1884ـ
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.